na+,k+-помпа: кінетика й електрогенність окремих кроків транспортного циклу
А. M. Окань
Розглянуто одну з найважливіших транспортних систем клітини - Na+, K+-помпу. Продемонстровано модель функціонування Na+, K+-помпи, як каналу з воротами, які відкриваються і закриваються при фосфорилюванні та дефосфорилюванні ферменту. Коротко розглянуто ? і ? субодиниці різних ізоформ Na+, К+-ATPази. Основну увагу приділено кінетиці окремих реакцій транспортного циклу. Продемонстровано вклад окремих реакцій в електрогенність транспортного циклу Na+, К+-ATPази. Проаналізовано обмеження швидкості роботи помпи окремими кроками. Показано, що E2 ? E1 перехід - це основний крок всього транспортного циклу Na+, K+-помпи, який обмежує швидкість. Продемонстровано електрогенність наступних кроків транспортного циклу: цитоплазматичне зв'язування і позаклітинне звільнення іонів Na+, позаклітинне зв'язування К+ іонів. Основний електрогенний крок - швидке звільнення першого Na+ іону з позаклітинної сторони мембрани. Показано, що зв'язування ATP, фосфорилювання ензиму, оклюзія іонів та звільнення К+ іонів з цитоплазматичної сторони є електронейтральними кроками.
Ключові слова: Na+, K+-aтpаза, Na+, K+-помпа, константа швидкості, електрогенність, транспортний цикл, зв'язування іонів, обмеження швидкості, звільнення іонів.
скачати повний текст статті в форматі PDF
|